Menu

حمل و نقل و  ارتباطات در استان فارس

 

استان فارس دارای سه نوع حمل و نقل: جاده‌ای، ریلی و هوایی می‌باشد.

شبکه گسترده راه، فرودگاه، راه آهن در کنار رسانه های متعدد و فضای مجازی فعال، ارتباطات مؤثری را در استان فارس شکل داده اند.

 

  • حمل و نقل جاده‌ای:

قرار گرفتن در مسير كريدور شمال به جنوب كشور و همجواري با استان هاي بوشهر، هرمزگان و خوزستان به عنوان مسيرهاي اصلي ترانزيت كالا در کنار گستردگی شبکه راه از مرکز تا دورترین روستاها، سرمایه گذاری در هر نقطه از استان را امکانپذیر ساخته است. همچنین آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان یکی  از پروژه‌های مهم راهسازی در کشور، حمل و نقل جاده ای در استان را بهبود می بخشد.

طول شبکه راه‌های اصلی استان در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، حدود ۱۸ هزارکیلومتر بوده‌است که از این میزان، ۱.۶ هزار کیلومتر آن به صورت بزرگراه می‌باشد.

 

  • حمل و نقل ریلی:

استان فارس در سال ۱۳۸۸ به شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوست تا رسالت خویش در جابجایی بار و مسافر را به نحوی مناسب به انجام رساند.

راه آهن فارس دارای ۵۰۰ کیلومتر خط اصلي و ۷۷ كيلومتر خط فرعی است و امکان جابجایی مسافر، بار و ... را دارا می باشد. خطوط مسافربری خط راه آهن در محدوده استان فارس دارای  ۲۳ ایستگاه است که مهم ترين آنها ایستگاه های شيراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقليد، آباده و شهرضا می باشد.

 

  • حمل و نقل هوایی:

استان فارس دارای ۶ فرودگاه در شهرستانهای شیراز، لارستان، لامرد، جهرم، فسا و زرقان می‌باشد که از این میان سه فرودگاه شیراز، لارستان و لامرد بین‌المللی و فرودگاه‌های جهرم، فسا و زرقان فرودگاه‌های داخلی می‌باشند.

شاخص‌ترین فرودگاه استان، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز می باشد که پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه ایران به لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک است و به لحاظ تعداد پرواز و جابجایی مسافر در رتبه چهارم فرودگاههای کشور قرار دارد. روزانه بیش از ده پرواز خارجی و بیش از صد پرواز داخلی از این مکان انجام می شود.

پروازهای خارجی استان به شرح زیر است:

الف) فرودگاه شیراز : ترکیه (استانبول)، بحرین، جده، دبی، دمشق، دوحه، شارجه، کویت، مدینه، مسقط، نجف.

ب) فرودگاه لارستان : دبی، دوحه، شارجه، کویت

پ) فرودگاه لامرد: دُبی، قطر و کویت

پروازهای داخلی استان به شرح زیر است:

  • آبادان، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بندرلنگه، بوشهر، بهرگان، تبریز، تهران، جهرم، چابهار، خارک، رشت، ساری، سیری، عسلویه، قشم، کیش، لارستان، لامرد، لاوان، ماهشهر، مشهد، کرمان
  •  
  •  
  • وضعیت گمرک استان:

گمركات استان فارس با ٦ زير مجموعه گمرك شيراز ، گمرك فرودگاه شيراز ، گمرك امانات پستي ، گمرك منطقه ويژه اقتصادی، گمرك لارستان و گمرك لامرد در اجرای‌ سياستهای گمرك جمهوری اسلامي ايران عهده دار تشريفات گمركي شامل:

صادرات قطعي ، واردات قطعي ، ورود موقت ، خروج موقت ، ترانزيت داخلي ، ترانزيت خارجي، كارنه تير، امور مسافری، امانات پستي و قضايي مي باشد.

 

معرفی شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی  استان فارس

شهرک های صنعتی استان فارس:

  • استان فارس داراي ۶۱ شهرك و ناحيه صنعتي می باشد.
  • از بين شهرك ها و نواحي به بهره برداري رسيده ، ۱۴ شهرك و ناحيه صنعتي شامل شهرک بزرگ شيراز، آب باريك، آباده،‌ ملوسجان ، سپيدان ، خرم بيد ، سنگ ني ريز ، مرودشت ، نيرايي لامرد ،‌ مصلحيان كازرون ، لامرد ، سعادت شهر ، لار و جهرم جزو شهرك ها و نواحی صنعتی تقاضا محور و پر رونق محسوب می شوند.

·      شهرک صنعتی بزرگ شیراز را می توان جزء بزرگترین و شاخص ترین شهرک ها نام برد.

·      بر اساس آخرين آمار موجود ، از ۶۱ شهرك و ناحيه صنعتي به بهره برداري رسيده ۶۰ شهرك داراي آب، ۵۸ شهرك داراي برق و تلفن ثابت، ۴۰ شهرك داراي گاز و ۲۲ شهرك داراي فيبر نوري است.

·      تعداد ۱۴ شهرک صنعتي تخصصی در فارس شناسايي شده است و از اين تعداد ۳ شهرک تخصصی شامل گلاب و عرقيات گياهي ميمند ، سنگ شمال فارس و رب گوجه و شوريجات خاتمه يافته و به انجمن هاي مربوطه تحويل شده است. همچنين ۲ شهرک صنعتي تخصصی فرش دستباف و خرماي جنوب استان در دست اجرا مي باشد.

·      عدم نياز به كسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمان های متعدد از قبيل: محيط زيست، منابع طبيعی، كشاورزی، آب، برق، امور اراضی، ميراث فرهنگی، خاكشناسی، ثبت، راه و ترابری، كار و امور اجتماعی، شهرداری ها و ... از مزایای استقرار در شهرکهای صنعتی استان می باشد.

 

مناطق ویژه اقتصادی استان فارس:

استان فارس دارای ۴ منطقه ویژه اقتصادی شامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز، منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد، منطقه ویژه اقتصادی جهرم و کازون می باشد. منطقه ویژه اقتصادی شیراز و منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد از فعالترین مناطق استان می باشند و حجم گسترده ای از صنایع بزرگ و مهم استان را به خود اختصاص داده اند.

 

  • منطقه ویژه اقتصادی شیراز

منطقه ویژه اقتصادی شیراز در جنوب شرقي شهر شيراز، در وسعت ۱۳۰۰ هكتار و در ۵ فاز، در مجاورت فرودگاه بين المللی شيراز و خط راه آهن و جاده‌های ترانزيتی قرار دارد.

منطقه دارای ۳ انبار سرپوشيده استاندارد و مجهز به كليه وسايل ايمنی به مساحت ۱۶۰۰ مترمربع و زيرساختهای آب، برق، گاز، تلفن، فيبر نوری، روشنايي معابر، محوطه سازی، آسفالت، فضاي سبز، باسكول، گمرك، ديواركشی و آتش نشانی می باشد.

فراهم بودن امکانات خرید و یا واگذاری زمین، ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی، حاکمیت قانون کار مناطق آزاد، معافیت از پرداخت هر گونه عوارض معمول در کشور و ... از جمله مزایای قانونی فعالیت در این منطقه می باشد.

 

  • منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد

منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرق شهر لامرد در مساحت نزدیک به ۸۵۰۰ هکتار قرار دارد.

 

در منطقه بسترهای مناسب و آماده جهت انجام سرمایه گذاری در صنايع آلومینیوم و صنایع پایین دست آن، سیمان، منیزیم، پتروشیمی، نیروگاه سیکل ترکیبی و صنایع پائین دست فولاد در استان فراهم شده است.

صدور ترانزیت کالا از منطقه به بازارهای جهانی، واردات مواد اولیه،کالاهای نیه ساخته و تکمیل شده از بازارهای منطقه ای و جهانی، ارائه خدمات و تسهیلات گمرکی، انبارداری، بیمه و ... از مزایای گمرکی این منطقه می باشد.

 

 





دی ان ان