Menu
  • در زمینه انرژی های نو

استان فارس با برخورداری از بیشترین ظرفیت جذب تابش انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مستعدترین استان های کشور در ساخت نیروگاه های خورشیدی است. این استان با دارا بودن ۳۴۰۰ ساعت متوسط تابش در سال (با انرژي تابشي ۵.۴ - ۵.۲ كيلووات ساعت بر مترمربع در روز) مزیت قابل توجهی در زمینه انرژی های نو دارا می باشد که در سالهای اخیر توجه بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر و احداث نیروگاه های خورشیدی جلب نموده است.

 

  • بهداشت و درمان استان فارس

استان فارس و شیراز در زمینه پزشکی از شهرتی جهانی برخوردار است و این منطقه ظرفیت بسیار بالایی در زمینه توسعه صنعت توریسم درمانی دارد.

وجود ۳۷ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در شهر شیراز و بهره‌مندي از متبحرترين و پرآوزه ترين پزشكان ايراني، حضور دانشمندان و متخصصین حوزه پزشکی که از آخرین دستاوردهای علمی در جهان آگاهی کامل دارند و با تکنولوژی‌های روز دنیا آنرا بکار می‌گیرند این شهر را به یکی از مراکز علمی پزشکی در سطح ملی و جهانی تبدیل کرده است.

 شیراز قطب پزشکی ایران و قطب پیوند اعضاء می باشد و خدمات تشخیصی درمانی متعددی از جمله در زمينه پيوند كبد، لوزالمعده، كليه، قرنيه چشم ، كاشت حلزون گوش و دیگر درمانها را به بیماران داخلی و بیماران دیگر کشورها به خصوص ساکنین کشورهای حوزه خلیج فارس در بالاترین کیفیت ارائه می دهد و این موضوع، ظرفیت بالایی را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم می‌کند.

 

  • در زمینه معدن:

وجود ذخایر غنی سنگهای معدنی و شناسایی ۳۷ نوع ماده معدنی ارزشمند نظیر کرومیت، کبالت، مس، سرب، روی و باریت، استان فارس را به یکی از مناطق مهم معدنی کشور تبدیل کرده است.

استان فارس با توليد ۲۰ درصد سنگ تزئيني كشور دارای رتبه دوم کشور و با تولید 90 درصد كل ميزان استخراج خاك نسوز كشور رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

  • در زمینه کشاورزی:

استان فارس جزء مراکز اصلی و استراتژیک در زمینه تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور است تولیدات زراعی همچون گندم و جو در کنار انواع غلات، صیفی‌جات، حبوبات، گیاهان دارویی و محصولات باغی متنوع از دیرباز در این منطقه چهار فصل کشت می‌شده است که هم نیازهای داخلی را تامین میکنند و هم به میزان قابل ملاحظه‌ای به بازارهای جهانی صادر می‌شوند. وسعت و تنوع گسترده این محصو لات باعث شده استان فارس به قطب کشاورزی ایران تبدیل شود.

استان فارس دارای مقام دوم كشور در توليد محصولات كشاورزي است و توليد ۱۰ درصد كل محصولات كشاورزي كشور را بر عهده دارد. این استان رتبه اول توليدات باغي كشور، رتبه دوم توليدات زراعي كشور و رتبه پنجم تولیدات دامی کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین استان فارس رتبه اول در توليد انگور، ‌بادام،‌ ليمو ترش، ليمو شيرين، انار، انجير، لوبيا، گوجه فرنگي و گوشت قرمز را در کشور دارا می باشد.

 

 

  • در زمینه گردشگری:

وجود ۴ اثر تاريخي داراي ثبت جهاني از قبيل تخت جمشيد،‌ پاسارگاد، باغ ارم و محور ساسانی و دارا بودن رتبه اول كشور در تعداد آثار تاريخي ثبت شده ملي با برخورداری از بالغ بر ۲۹۰۰ اثر تاريخي، استان فارس را به مقصد مهم گردشگران تبدیل نموده است.

وجود بقاع متبرکه و سومین حرم اهل بیت نقش گردشگری مذهبی در استان فارس را برجسته نموده است.

تنوع فرهنگی و حضور اقوام گوناگون، گردشگری عشایری ـ روستایی را برای علاقمندان این حوزه امکان‌پذیر ساخته است.

در فارس بیش از ۴۰۰ جاذبه طبیعی کم نظیر وجود دارد که ۸۴ مورد آنها به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است و فرصت های سرمایه گذاری قابل توجهی را ایجاد نموده است.

آرامگاه حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران زمین در شیراز، به عنوان دو یادمان فرهنگی و تاریخی هرساله میزبان هزاران نفر از دوستداران تاریخ و تمدن ایرانی است.

 

  • در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی:

از دیگر ظرفیت‌های شاخص استان فارس وجود میدان‌های نفتی شامل میادین سروستان سعادت‌آباد و خشت همچنین میادین گازی متعدد است بطوریکه استان فارس به لحاظ ذخیره گاز رتبه دوم کشور را داراست.

عبور چهار خط لوله گاز سراسري از نقاط مختلف استان، تصویب عبور خط اتیلن مرکز و دنا از استان، تصویب استقرار ۶ پتروشیمی در مسیر خطوط انتقال، احداث پالایشگاه گازی هالیگان در فیروزآباد، پالایشگاه میعانات گازی در کنار پالایشگاه شیراز، این استان را در زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه به مقصدی با ارزش تبدیل کرده است.

 





دی ان ان