Menu

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات کشوری استان فارس







استان فارس در جنوب غرب واقع و از شمال به استانهاي اصفهان و يزد ، از غرب به استانهاي بوشهر و كهگيلويه و بوير احمد، از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به استان كرمان محدود است. بر اساس آخرين تقسيمات كشوري استان فارس داراي 29 شهرستان، 102 شهر، 84 بخش، 205 دهستان و 8369 آبادي مي باشد. وسعت استان فارس بالغ بر 122 هزاركيلومتر مربع بوده كه معادل 5/7 درصد از مساحت كل كشور مي باشد و از اين جهت در بين استان هاي كشور پس از استان هاي سيستان و بلوچستان، كرمان و خراسان جنوبي، در جايگاه چهارم قرار دارد. شهرستان لارستان با وسعتي معادل 14142 كيلومترمربع وسيع ترين و شهرستان رستم با وسعتي معادل 1030 كيلومترمربع ، كم وسعت ترين شهرستان استان محسوب مي گردند. شهرستان شيراز كه مركز استان مي باشد با وسعتي معادل 6049 كيلومترمربع بعد از لارستان، نيريز، داراب و اقلید در رتبه پنجم قرار دارد.


جمعیت و نیروی انسانی جمعیت استان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 حدود 850/4 میلیون بوده که از این تعداد 70 درصد ساکن نقاط شهری و 29 درصد ساکن نقاط روستایی و در حدود یک درصد غیرساکن می¬باشند. در بعد نیروی انسانی بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال 1396 نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت 10 ساله و بالاتر استان 4/40 درصد بوده است. حدود 31 درصد شاغلین استان در بخش صنعت، 20 درصد بخش کشاورزی و 49 درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت می باشند. نرخ بیکاری در همین دوره معادل 8/9 درصد بوده که نشان دهنده کاهش بیکاری استان در سال¬های اخیر می¬باشد. تراكم نسبي جمعيت در سال 1395 برابر با 5/39 نفر در هر كيلومتر مربع مي باشد، بدين معني كه به طور متوسط در هر كيلومتر مربع 5/39 نفر ساكن هستند که این موضوع استان فارس را در رديف استان‌هاي كم تراكم قرار می¬دهد.






تولید ناخالص داخلی و محصولات تولیدی استان فارس




تولید ناخالص داخلی استان بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در سال 1393 به قیمت جاری معادل 564 هزارمیلیارد ریال بوده و از این مقدار، سهم بخش کشاورزی 23 درصد، صنعت 10 درصد، معدن 2 درصد، تامین آب و برق و گاز طبیعی 12 درصد، ساختمان 5 درصد و خدمات 48 درصد برآورد گردیده است.


محصولات عمده فارس در بخش کشاورزی شامل گندم، ذرت، خرما، جو، انجیر، انار، پنبه، گردو و مرکبات، چغندرقند، گوجه فرنگی و ... می باشد. دربخش صنعت ومعدن شامل صنایع غذائی و داروئی، فلزی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع شیمیائی و پتروشیمی, صنایع سلولزی و صنایع چرم و غیره است. معادن فارس شامل مواد معدنی آهک، گچ، سنگ‌های زینتی، چینی، گرانیت، کرومیت، مس و منگنز و غیره است. صنایع دستی فارس در رشته های خاتم‌سازی، منبت‌کاری، بافت گلیم، فرش و ... نیز از شهرت جهانی برخوردار است.









توانمنديها و قابليتهاي بخش كشاورزي







بخش كشاورزي استان فارس نقش اساسي در توليد ، اشتغال و امنيت غذايي كشور داشته است و همچنين سهم عمده اي از توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص مي دهد. بطوري كه حدود 9 درصد ارزش افزوده بخش كشاورزي كشور (مقام اول) مربوط به استان فارس است و 23 درصد از شاغلين اين استان در بخش كشاورزي فعاليت دارند. استان فارس از نظر سطح زير كشت محصولات سالانه در كشور، در رتبه دوم و در زمينه سطح زير كشت محصولات دائمي رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. در خصوص توليد محصولات باغي و زراعي نيز استان فارس از جايگاه ويژه اي برخوردار است بطوري كه حدود 16 درصد از محصولات باغي كشور در استان فارس توليد شده و از اين نظر رتبه اول را به خود اختصاص داده است و با توليد حدود 9 درصد از محصولات زراعي كشور در جايگاه دوم قرار دارد.






توانمنديها و محورهاي توسعه صنعتي و معدني استان




 صنايع گاز و پتروشيمي - وجود منابع غني گاز در جنوب استان - نزديكي به بندر عسلويه به عنوان يكي از منابع مهم تامين گاز ، ميعانات گازي و مواد اوليه پايين دستي صنايع گاز و پتروشيمي . - وجود شركت پتروشيمي شيراز ، پالايشگاه شيراز و تعداد زيادي صنايع بزرگ شيميايي . - عبور 4 خط لوله گاز سراسری از نقاط مختلف استان - وجود شركتهاي طراحي و مهندسي صنايع پتروشيمي ، شركت ساختمان و نصب صنايع پتروشيمي ، دانشگاه شيراز و ديگر مجموعه ها كه امكانات زيادي را از نظر تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز فراهم نموده است .









 صنايع برق ، الكترونيك و فناوري اطلاعات







- وجود منطقه ويژه اقتصادي شيراز - وجود كارخانجات بزرگ صنايع برق از جمله كارخانجات مخابراتي ايران، صنايع الكترونيك و صنايع قطعات الكترونيك كه به آخرين فناوري روز در زمينه ساخت ، مونتاژ و تست قطعات الكترونيكي مجهز مي باشند .






 صنايع انرژي بر




- وچود ذخاير عظيم گاز در جنوب فارس و پارس جنوبي - وجود منطقه ويژه صنايع انرژي بر در لامرد - وجود منطقه ويژه صنايع انرژي بر با مساحت 9000 هكتار و سرمايه گذاري حدود 30000 ميليارد ريال در نقطه همجواري 3 استان فارس ، هرمزگان و بوشهر و نزديكي به حوزه گازي پارس جنوبي ، پارس شمالي در خليج فارس و حوزه هاي مستقر در خشكي . - مصوبه استقرار واحدهايي از 3 صنعت مهم فولاد ، آلومينيوم و سيمان كه هر سه در استراتژي توسعه صنعتي كشور نقش اساسي دارند و همچنين استقرار واحدهاي تبديل گازي در منطقه . - پيش بيني سرمايه گذاري جهت توليد سالانه 10 ميليون تن فولاد ، 10 ميليون تن سيمان ، 2/1 ميليون تن آلومينيوم و 4 ميليون تن آلومينا در منطقه انرژي بر









 صنايع كاني غيرفلزي و فرآوري مواد معدني







- وجود ذخاير غني سنگهاي ساختماني ، سنگ آهك ، سنگ گچ ، سنگ نمك و خاكهاي نسوز . - وجود مواد معدني ارزشمند و كمياب در استان نظير كروميت، كبالت، مس، سرب، روي و باريت كه قابليت ايجاد صنايع فرآوري را فراهم ساخته است . - وجود كارخانجات سيمان و طرحهاي در دست احداث سيمان و همچنين وجود امكانات بالقوه مناسب نظير معادن سنگ آهك ، رس و گچ و تامين انرژي (گاز) مورد نياز به صورت آسان و ارزان در استان جهت سرمايه گذاريهاي جديد در صنعت سيمان. - رتبه اول سيمان كشور از لحاظ توليد و تعداد كارخانجات فعال






توانمندیهای حوزه تجارت و بازرگاني خارجي استان فارس




وجود حدود ۱۲۰۰۰۰ واحد صنفي و ۳۵۰۰ بازرگان فعال و حجم صادرات سالانه نزدیک به 1 میلیارد دلار كالاي غيرنفتي گوياي گردش چرخه بزرگ اقتصادي در استان است كه مسلماً واردات متقابل كالا و فن آوري و سرمايه گذاري خارجي نقش مهمي در پيشبرد توسعه اقتصادي استان خواهد داشت . با توجه به توانمندي‌هاي استان و به منظور تحقق اهداف كمي و كيفي تعيين شده در مسير توسعه صادرات غيرنفتي نسبت به تأسيس و فعال نمودن تشكلهاي صادراتي ذيل اقدام گرديده است. الف : صندوق توسعه صادرات غیرنفتي استان فارس ب : اتحاديه صادركنندگان فرش دستباف فارس پ : اتحاديه صادركنندگان كالاهاي صنعتي و معدني فارس ج : اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار فارس د : اتحاديه صادركنندگان خدمات فني و مهندسي فارس ه : اتحاديه صادركنندگان خشكبار و خرما فارس و : تشكل صادركنندگان شيرين بيان ايران









قابليتهاي استان در بخش گردشگری، تاريخي و مذهبي







فارس سرزمين پارسيان است كه مردم جهان ايران را با اين نام مي شناسند. استان فارس يكي از پرچاذبه‌ترين مناطق گردشگري و توريستي جهان را تشكيل مي دهد . اماكن باستاني نظير تخت جمشيد، پاسارگاد، نقش رستم، نقش رجب، شهر استخر و نقشهاي برجسته اي كه در دل كوهها و صخره ها كنده شده، ظروف سفالي پر نقش و نگار درتپه هاي پيش از تاريخ ، آثار معماري بس زيبا و شگرف ، صدها مسجد ، برج و بارو و ساير آثار به دست آمده در كاوشهاي علمي ، گواه اين مطلب است كه فارس يكي از كهن ترين مراكز تمدن بشري مي باشد. در استان فارس بالغ بر 2800 اثر ثبت شده تاریخی وجود دارد که آثار تاریخی نظیر تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم به ثبت جهانی رسیده اند. اماكن زيارتي و بقعات متبركه نظير حرم مطهر سيد ميراحمد بن موسي الكاظم (ع) معروف به شاهچراغ ، حرم سيد علا الدين حسين (ع)، علي بن حمزه، سيد تاج الدين غريب (ع) و ... باعث شده كه شيراز مركز استان به عنوان سومين شهر مذهبي ايران و جلوه گاه با شكوه خداوندي قلمداد شود. شهر شيراز با برخورداري از مراکز درماني و متخصصان مجرب در طول چندين دهه در امر سرويس دهي درماني به کشورهاي همجوار فعاليت داشته که اين مساله مي تواند قابليت هاي استان را براي به وجود آوردن يک مرکز درماني عظيم در منطقه خاورميانه آشکار سازد.





دی ان ان