Menu

استان فارس در جنوب غرب واقع و از شمال به استانهای اصفهان و يزد ، از غرب به استانهاي بوشهر و كهگيلويه و بوير احمد، از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به استان كرمان محدود است.

بر اساس آخرين تقسيمات كشوری استان فارس دارای ۲۹ شهرستان، ۱۰۲ شهر، ۸۴ بخش، ۲۰۵ دهستان و ۸۳۶۹ آبادی می باشد.

وسعت استان فارس بالغ بر ۱۲۲ هزاركيلومتر مربع بوده كه معادل ۷.۵ درصد از مساحت كل كشور مي باشدو از اين جهت در بين استان های كشور پس از استان های سيستان و بلوچستان، كرمان و خراسان جنوبی، در جايگاه چهارم قرار دارد.

شهرستان لارستان با وسعتي معادل ۱۴۱۴۲ كيلومترمربع وسيع ترين و شهرستان رستم با وسعتي معادل ۱۰۳۰ كيلومترمربع ، كم وسعت ترين شهرستان استان محسوب می گردند. شهرستان شيراز كه مركز استان مي باشد با وسعتي معادل ۶۰۴۹ كيلومترمربع بعد از لارستان، نيريز، داراب و اقلید در رتبه پنجم قرار دارد.

جمعیت و نیروی انسانی جمعیت استان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۴.۸۵۱ میلیون بوده که از این تعداد ۷۰ درصد ساکن نقاط شهری و ۲۹ درصد ساکن نقاط روستایی و در حدود یک درصد غیرساکن میباشند. در بعد نیروی انسانی بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بالاتر استان ۴۰.۴ درصد بوده است. حدود ۳۱ درصد شاغلین استان در بخش صنعت، ۲۰ درصد بخش کشاورزی و ۴۹  درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت می باشند. نرخ بیکاری در همین دوره معادل ۹.۸ درصد بوده که نشان دهنده کاهش بیکاری استان در سالهای اخیر میباشد. تراكم نسبي جمعيت در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۹.۵ نفر در هر كيلومتر مربع مي باشد، بدين معنی كه به طور متوسط در هر كيلومتر مربع ۳۹.۵ نفر ساكن هستند که این موضوع استان فارس را در رديف استان‌هاي كم تراكم قرار میدهد.

آب و هوای متنوع این استان پهناور از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می‌آید و تفاوت دما بین نقاط مختلف آن به صورت همزمان گاه به 40 درجه سانتیگراد می‌رسد و در چهار سوی این استان می‌توان  چهار فصل را همزمان تجربه کرد.

تاریخ این سرزمین به گذشته‌هایی دور باز می‌گردد صدها اثر تاریخی مربوط به ادوار مختلف تاریخ ایران نشانگر قدمت و فرهنگ درخشان این قطعه از سرزمین بزرگ ایران اسلامی است. این استان مرکز حکومت‌های بزرگ هخامنشیان و ساسانیان و پس از اسلام نیز در چهار دوره پایتخت حکومت‌های دیلمان، اتابکان، آل بویه و زندیه بوده است.





دی ان ان