Menu
بررسي وضعيت عملكرد سرمايه گذاري خارجي استان فارس

بررسي وضعيت عملكرد سرمايه گذاري خارجي استان فارس

نویسنده: SuperUser Account/چهارشنبه, 13 دی,1396/دسته ها: آخرین گزارش ها

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

 

خلاصه

به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و حصول توافق بین ایران و کشورهای ۱+۵، برداشته شدن قریب الوقوع تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران، از ابتداي سال ۱۳۹۵ به موضوعی نویدبخش برای برقراری تعاملات بین‌المللی و به تبع آن رفع محدودیت‌ها تبديل گرديد. متناظر با تأثير اين موضوع بر جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور، یکی از مهم‌ترین د‌ستاورد‌های اين توافق براي استان فارس نيز، استقبال سرمایه‌گذاران خارجی به‌ منظور ورود‌ به بخش‌های مختلف اقتصاد‌ی استان بوده است. به عبارت دیگر حرکت سرمایه‌های خارجی به سمت توانمندي ها و فرصت هايي که سال‌ها به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی از ورود به ایران منع شده بودند.

در اين گزارش به بررسي وضعيت عملكرد سرمايه گذاري خارجي استان فارس در جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي در سال ۱۳۹۵ با توجه به تأثير توافق برجام و كاهش محدوديت نقل و انتقالات بانكي بر ورود سرمايه خارجي، در هفت بخش عملكرد سرمايه‌گذاري خارجي، شناسايي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، نظارت بر اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي، ارائه مشاوره هاي تخصصي به متقاضيان، اطلاع رساني، مشاركت در نمايشگاه ها و همايش هاي سرمايه گذاري و در نهايت جمع بندي پرداخته شده است.

نتايج نشان مي دهد استان فارس در سال ۱۳۹۵ با بهبود شرايط و زمينه هاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در مقايسه با سالهاي گذشته روبرو بوده و علاوه بر افزايش قابل توجه تعداد طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي به ۱۰ طرح، حجم سرمايه‌گذاري خارجي استان نيز به ۹۵ ميليون دلار افزايش يافته، كه نسبت به مجموع دو سال گذشته بالغ بر ۲۰ برابر شده است. نكته قابل توجه اين است كه بخش «تأمين آب، برق و گاز» ۹۰ درصد حجم كل سرمايه گذاري خارجي اين سال را به خود اختصاص داده است. اين موضوع به دليل مزيت استان فارس در حوزه نيروگاه هاي خورشيدي و سياستهاي تشويقي وزارت نيرو به ويژه نرخ خريد تضميني قابل توجه، براي جذب سرمايه گذاري در بخش انرژي هاي نو و احداث نيروگاه‌هاي پاك و تجديدپذير مي باشد كه با استقبال سرمايه‌گذاران خارجي روبرو شده است.

در راستاي تهیه و تدوین نقشه راه تامین مالی فرصت‌های سرمایه گذاری استان فارس با هدف بازاریابی بین المللی و جذب و هدایت منابع مالی خارجی به سمت این فرصت‌ها، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری فارس ضمن مکاتبه با بیش از ۷۰ دستگاه اجرائی و فرمانداری در سطح استان، اقدام به جمع آوری ۹۸ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش حدود ۳/۸ ميليارد یورو در قالب فرم‌های خلاصه وضعیت و مطالعات امکان‌سنجی به زبان‌های فارسی و انگلیسی نموده است .

همچنين به منظور بازاريابي بين المللي فرصت‌هاي سرمايه گذاري استان، در سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۵ هيأت خارجي در استان فارس پذيرش شده و در جلسات برگزار شده با اين هيأتها، ظرفيت ها و توانمندي‌هاي استان فارس در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، مزايا و مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان با توجه به حوزه علاقمندي هيأت‌ها معرفي شده است.

به منظور نظارت بر نحوه اجرا و پايش پروژه هاي سرمايه گذاري خارجي استان و همچنين حل و فصل مشكلات احتمالي سرمايه گذاران،‌ از ۱۰ پروژه سرمايه گذاري خارجي در دست اجراي استان بازديد به عمل آمده و گزارشات بازديد به سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران ارسال گرديده است.

Print

تعداد نمایش ها (2503)/نظرات (0)

فایل ها برای دانلود

x




دی ان ان