Menu
بررسی وضعیت عملکرد درامدهای عمومی استان فارس

بررسی وضعیت عملکرد درامدهای عمومی استان فارس

نویسنده: SuperUser Account/چهارشنبه, 13 دی,1396/دسته ها: آخرین گزارش ها

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

خلاصه

استان فارس به عنوان یکی از استان‌های کشور، دارای پتانسیل‎‎‎‎‎‌های بالقوه متعددی در زمینه‌های مختلف اقتصادی است که با بهره‌گیری از آنها می‌توان زمینه ایجاد ارزش افزوده و به تبع آن درآمدهای پایدار را فراهم کرد.

این گزارش با هدف تحلیل وضعیت درآمدهای عمومی استان فارس در سال ۱۳۹۵ تهیه و تدوین گردیده و با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی استان، قسمت عمده درآمدهای عمومی استان را تشکیل می‌دهند، بخش درآمدهای مالیاتی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

از اولین نتایج بدست آمده از این گزارش آن است. درصد تحقق درآمدهای عمومی در کشور در سال ۱۳۹۵ ۸۵تقریبا و در فارس ۹۳ می‌باشد. رشد این شاخص در استان فارس نسبت به سال ۱۳۹۴ نزدیک ۳/۰ افزایش یافته است. سهم شاخص مذکور نسبت به کشور در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷/۲ درصد محاسبه گردیده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد توزیع بخش درآمدهای عمومی، به ترتیب درآمدهای مالیاتی ۸۹ درصد، درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا ۵/۵ درصد، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات با ۵/۴ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده است. این شاخص در سال قبل برای درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا  و درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات به ترتیب ۸۵، ۷/۶ و ۷ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۵ رشد درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا، درآمد حاصل از جرایم و خسارات، نسبت به سال ۱۳۹۴ به ترتیب رشدی معادل ۴، ۲۱ و ۲۲- داشته است.

از نتایج دیگر این بررسی آن است که تحقق درآمدهای مالیاتی نسبت به میزان مصوب در سال ۱۳۹۵ برابر ۹۸ درصد می‌باشد. سایر درآمدهای استان در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۶۵ درصد تحقق یافته و دارای رشد منفی ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ بوده است.

این گزارش همچین بیانگر این موضوع است که سهم درآمدهای مالیاتی غیرمستقیم از کل درآمدهای مالیاتی استان فارس در سال ۹۵-۱۳۹۴ برابر ۴۳ درصد بوده است. سهم درآمدهای مالیاتی مستقیم از کل درآمدهای مالیاتی استان فارس در سال ۹۵-۱۳۹۴ برابر ۵۷ درصد بوده است.

همچین می‌توان گفت کد مالیات بر شرکت‌ها، مالیات حقوق بخش دولتی و خصوصی و مالیات مشاغل به روی هم نزدیک ۵۰ درصد کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهند و سهم مالیات بر شرکت‌ها به تنهایی ۱۶ درصد است. مالیات مشاغل یکی دیگر از اقلام مهم مالیات مستقیم است که سهم ۱۲ درصد و رشد ۲۸ درصدی نشان می‌دهد.

در پایان پیشنهاداتی در خصوص بهبود وضعیت افزایش درآمدهای مالیاتی از جمله استقرار سامانه گردآوری اطلاعات از کلیه فعالیت‌های اقتصادی کشور، لغو مالیات‌های غیرضرور، تغییر قوانین مالیاتی برای تشویق خانوارها به پس انداز، گردآوری درآمدهای مالیاتی با کمترین هزینه، متنوع سازی منایع تامین مالی دولت، زمینه ساز پایداری تامین منابع مالی دولت و همچنین کاهش اتکاء دولت به درآمدهای نفتی ارائه گردید.

 

Print

تعداد نمایش ها (2687)/نظرات (0)

فایل ها برای دانلود

x




دی ان ان