Menu
بررسی وضعیت شاخص فلاکت در استان فارس

بررسی وضعیت شاخص فلاکت در استان فارس

نویسنده: SuperUser Account/چهارشنبه, 13 دی,1396/دسته ها: آخرین گزارش ها

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

عملکرد اقتصادی دولت­ها و میزان موفقیت­ آنها در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی نظیر اشتغال و رشد اقتصادی و کنترل متغیرهایی نظیر تورم و نرخ بهره، همواره مورد توجه اقتصاددانان و سیاست­مداران در ادوار مختلف بوده است. در همین راستا شاخص­های مختلفی برای ارزیابی کارایی اقتصادی دولت­ها و رضایت­مندی جامعه تعریف شده است. یکی از معتبرترین شاخص­هایی که بدین منظور به کارگرفته می‌شود شاخص فلاکت می­باشد. مقبولیت و اهمیت شاخص فلاکت باعث شده موسسات معتبر بین­المللی نظیر بلومبرگ و کاتو هر ساله عملکرد اقتصادی دولت­های مختلف را ارزیابی کرده و گزارش­هایی را با استفاده از این شاخص تهیه و منتشر کنند.

این گزارش به بررسی وضعیت شاخص فلاکت در استان فارس می‌پردازد که در آن ابتدا شاخص فلاکت با استفاده از تعاریف مختلف معرفی و در گام بعد این شاخص با استفاده از شاخص‌های فلاکت اوکان و هنک محاسبه و بررسی شده است.

نتایج به دست آمده نشان می­دهد در سالیان اخیر همواره اختلاف معناداری بین اندازه شاخص فلاکت در ایران و متوسط جهانی این شاخص وجود داشته است. مقایسه شاخص فلاکت ایران با سایر کشورها در سالیان اخیر نشان می­دهد اندازه این شاخص در کشور مناسب نبوده به صورتی که در سال­های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اندازه شاخص فلاکت در کشور به ترتیب ۳۸,۸۱ و ۳۹.۲۹ درصد بوده و در بین کشورهای برنامه افق ۱۴۰۴، نامناسب‌ترین عملکرد را داشته است.

در ادامه با توجه به متفاوت بودن نرخ بیکاری و تورم در مناطق شهری و روستایی با استفاده از شاخص اوکان روند شاخص فلاکت کشور و استان به تفکیک مناطق شهری و روستایی طی دوره ۹۴-۱۳۸۴ محاسبه گردیده است. نتایج نشان می­دهد بیشترین اندازه شاخص فلاکت شهری و روستایی کشور در سالیان اخیر به ترتیب ۴۴.۲ و ۴۵.۵ درصد بوده است. بررسی شاخص فلاکت شهری در استان فارس نشان می­دهد در اکثر سال­ها مناطق شهری در استان فارس نسبت به مناطق شهری کشور نرخ فلاکت بالاتری را تجربه کرده که در واقع بالاتر بودن نرخ بیکاری شهری در استان نسبت به کشور و نبود تفاوت تاثیرگذار بین نرخ تورم شهری در استان و کشور باعث شده شاخص فلاکت شهری استان بالاتر از متوسط کشوری آن باشد و تنها در سال­های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ نرخ فلاکت شهری کشور به صورت جزئی بالاتر از نرخ فلاکت شهری استان فارس بوده است. همانند نرخ فلاکت شهری فارس، نرخ فلاکت روستایی نیز همواره بزرگتر از نرخ فلاکت روستایی کشور بوده و تنها در سال ۱۳۹۲ نرخ فلاکت روستایی استان از نرخ فلاکت روستایی کشور پایین­تر بوده است. مقایسه شاخص فلاکت در نقاط شهری و روستایی فارس با یکدیگر نشان می­دهد با توجه به اینکه در سال­های اخیر نرخ  بیکاری شهری استان در مقایسه با نرخ بیکاری روستایی استان بالاتر بوده و نرخ فلاکت شهری از نرخ فلاکت روستایی بیشتر شده به صورتی که در سال ۱۳۹۴ نرخ فلاکت شهری در استان ۲۵.۶ و نرخ فلاکت روستایی ۱۹.۸ می­باشد.

مقایسه وضعیت شاخص فلاکت در استان­های مختلف نشان می­دهد در مناطق شهری کشور بالاترین شاخص فلاکت مربوط به استان­های کرمانشاه با شاخص فلاکت ۳۱.۶۹ و بهترین عملکرد مربوط به استان خوزستان با شاخص فلاکت ۱۵.۴۶ بوده است در قسمت روستایی نیز استان چهارمحال و بختیاری با نرخ فلاکت ۳۰.۰۵  بدترین عملکرد و استان خراسان جنوبی با شاخص فلاکت ۱۰.۶۶ بهترین عملکرد را داشته­اند.

Print

تعداد نمایش ها (3633)/نظرات (0)

فایل ها برای دانلود

x




دی ان ان